Vitlöksbomb

Vitlök. Vitlök är så himla gott.. Man kan ha det till allt. Idag drömde mig bort. Jag fastnade i en gammal tanke om hemgjord aioli. Hur gott är inte det? Han lagade det nån gång i somras, och det var supergott.
 
-Jag fick lägga på lite charm och fråga tjata på Micke,  min personliga kock  min sambo,som förmodligen inte alls kände för att laga gormetmat idag, men ett försök är det väl alltid värt?
.
-Snälla, snälla, snälla, kan vi inte äta något med aioli idag?
 
Efter lite blinkande flirtande ögon gnäll och tjat fick jag igenom mitt förslag, så det blev en egen hemlagad aioli. Det vispades fibrilt i köket, det marinerades kött och klyftor slängdes in i ugnen, och jag fick min aioli tillslut. Alldeles precis så som jag vill ha den! Vitlök, massa, massa vitlök. Vilken tur att jag inte jobbar i morgon... Men det gör ju Micke å andra sidan.
 
Fläskytterfilé, klyftpotatis, och aioliblev resultatet. Sen blev det alkoholfritt iglasen...
 
 
 
 
Torsdags gott.


Har ni provat att göra egen aioli? Det är svårt men enkelt.
 
 
 
3 Vitlöksklyftor
2dl olivolja
1 krmsalt
2 äggulor
1 tsk citronsaft
 
vispa ihop allt utom olivoljan.
Häll sedan i olivolja, 
Tillsätt oljan försiktigt först droppvis och sedan i fin stråle och vispa kraftigt hela tiden, tills dina krafter tar slut ungefär. För att minska risken att aiolin ska skära sig så kan alla ingredienser med fördel hålla samma temperatur vid start.
Vips så är det klart!





Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback